כיצד לבנות אתר “נכון” מבחינה שיווקית ועסקית – כמה מילים וטיפים חשובים לבניית האתר שלכם.
הרבה פעמים אנחנו רואה אתרים חדשים שנבנו, תמונות, טקסטים, קישורים… אבל בעיניים מקצועיות, האתר האתר בנוי באופן לא נכון – מבחינת החומר המופיע בו, מבחינת ההגדרה האופטימאלית למנועי חיפוש, מבחינת הניווט והקישורים, וברור שהושקע באתר הרבה זמן, מחשבה, וכסף. המדובר בעיקר על אתרים שנבנו על ידי “אנשים שלא מהתחום…” , אך גם אתרים של חברות מבוססות.
הנה התהליך המומלץ – איך לבנות אתר “נכון”.
הרעיון הראשון – אתר בונים כדי שיבקרו בו.
קודם כל תחשבו איך יגיעו אנשים לאתר שלכם?
אם זה קישורים מאתרים אחרים – תבררו מאילו אתרים אתם יכולים לקבל קישורים שונים, או אם אתם
מכירים את בעלי האתר, או שיש אתרים שהם “אינדקסים” שאתם יכולים לרשום בהם את האתר שלכם,
ויש כאלו הרבה “חינמיים” (lista, nana, ynet, walla … וכו’ , תוכלו ליצור עמנו קשר ולבקש שנשלח לכם את הרשימה המלאה…)
בנוסף – אתרי קהילה… למרות שזה מייגע לכתוב כל שבוע פוסט, לשלוח מיילים לכולם “תיכנסו לאתר שלי” , והאפקט של תנועה מאתרי קהילה מחייב פעילות שוטפת… אז –
מקור מבקרים נוסף – מנוע החיפוש גוגל.
קודם כל צריך לעשות מחקר שוק, כלומר לראות מה אנשים בעצם מחפשים, אלו מושגים מחפשים, וכמה מחפשים את המונחים הללו בחודש בממוצע?
את הנתונים הללו בודקים פה: https://adwords.google.com/select/KeywordToolExternal
זהו כלי של גוגל – חינמי לגמרי, שעושה את הפעולה הבאה: מזינים מילים שקשורות לאתר שלכם, למוצר שאתם רוצים למכור, לשירות שאתם רוצים להציע – והכלי מחזיר לכם 2 טבלאות מסודרת :
1. מילים “קרובות” (מבחינה סמנטית) למילים שלכם, עם נתונים שמראים כמה אנשים מחפשים את הביטויים הללו כל חודש וממוצע שנתי, ומה התחרות של המפרסמים (מודעות ממומנות) עבור כל מילה.
2. טבלה שניה – מונחים שקרובים מבחינת חיפוש למילים שהכנסתם, לאו דווקא מבחינה סמנטית, אלא פשוט אנשים שחיפשו את המילים שנתתם חיפשו “גם” את המילים הללו.
לדוגמא – עבור המילה “מוזיקה” – נקבל שתי טבלאות – טבלה ראשונה:
“מוזיקה” – 2900 חיפושים לחודש
“מוסיקה” – 1900 חיפושים לחודש ..ועוד כמה מילים כמובן.
כבר ניתן להבין שהאיות הנכון הוא “מוזיקה” (מבחינת ביקושי חיפושים כמובן… ללא שיקולי עברית תקינה)
אבל כדאי לי להוסיף את המילה “מוסיקה” בכל זאת… זה יכול לייצר תנועה של עוד (מאות ? עשרות?) גולשים בחודש.
טבלה שנייה – אנשים שחיפשו את המילה “מוזיקה” חיפשו גם את המילים הבאות :
“שיר” – 14,800 חיפושים לחודש
“שירים” – 8,100 חיפושים לחודש….
מסקנה ראשונית וברורה: לכל מי שרוצה להקים אתר על מוזיקה – אתם צריכים להיות מוכוונים לנושא של שירים שונים, ולא ל -“מוזיקה” באופן כללי.
זו כמובן דוגמא בלבד, להמחשה, רק כדי להבין את מהות בדיקת הביקושים והמענה הנכון להם מבחינת תכני האתר .
מתוך מחקר המילים והביקושים שעשיתם – אתם צריכים לייצר רשימת מילים.
הרשימה הזו תלווה אתכם לאורך כל בניית האתר.
מה עושים עם הרשימה הזו ?
קודם כל – המילים הללו צריכות להיכלל בטקסטים של האתר שלכם. המילים הכי חשובות – בעמוד הבית.
כל שאר המילים – בכל שאר העמודים. כאשר אתם מייצרים קישורים לאתר שלכם – תשתדלו שהקישור יכיל את המילים הללו, ולא “רק” את כתובת האתר שלכם… זה מה שמלמד את גוגל שהמילים הללו קשורות לאתר שלכם.
בנוסף – לכל דף באתר שלכם יש נתוני “מטא” – כמו “מטאפיזי” – מעבר לפיזי, נתונים שאינם מוצגים בדף עצמו אבל מתארים את הדף שלכם למנועי החיפוש.
שני הנתונים הכי חשובים מבחינת מנועי החיפוש הם:
תג כותרת – נקרא באנגלית TITLE – מכיל עד 65 (בערך…) תווים, צריך לכתוב משפט אחד מדויק שמכיל את המילות חיפוש שלכם, אבל שיגרום לאנשים לרצות להיכנס לאתר שלכם.
תג תיאור – נקרא באנגלית DESCRIPTION – מכיל (בערך…) 256 תווים, צריך לכתוב שניים שלושה
משפטים שמתארים את האתר שלכם בצורה מדוייקת ומזמינה, ושוב – שייגרום לאנשים לרצות להיכנס לאתר שלכם.
את התגים הללו צריך להזין לכל דף ודף, זה הדבר הראשון שמנוע חיפוש בודק… וזה מה שמוצג בתוצאות החיפוש של גוגל – ה TITLE וה- DESCRIPTION של כל עמוד.
כמה מילים טכניות בנושא התגים הללו:
כל עמוד באינטרנט בנוי בשפה שנקראת HTML. זו שפה פשוטה שמורכבת מתגים. מבנה עמוד פשוט נראה ככה:
HTML>
<BODY>
Hello All
</BODY>
זה עמוד שאם הוא יוצג בדפדפן הוא יציג את הברכה “Hello All ” .
בנוסף – תגי המטא – מוזנים בחלק העליון של הדף :
<HTML>
<HEAD>
<TITLE> כותרת האתר </TITLE>
>meta name=”Description” content=”תיאור האתר <”
</HEAD>
<BODY>
Hello All!
</BODY>
אם בניתם את האתר שלכם נכון – המילים הנכונות מבחינת ביקושי חיפושים צריכות להיות מוזנות בכותרת ובתיאור
הרעיון הכללי – אם האתר שלכם מוקדש לנושא “שירים” – המילים “שיר” , “שירים” צריכות להופיע בכותרת של עמוד הבית, בתיאור של עמוד הבית, בטקסטים של עמוד הבית – גם בכותרת הראשית בטקסט “גדול” , וגם בטקסטים הכלליים של עמוד הבית.
התאמה מלאה בין כותרת אתר, תיאור אתר, כותרת טקסטואלית באתר, טקסטים באתר, וקישורים חיצונים על המילים הללו אל האתר שלכם – אלו הם חמשת הפרמטרים המובילים שמלמדים את גוגל שמי שמחפש ביטוי מסויים – צריך להגיע אליכם.
בגדול – זה המינימום הנדרש:
1. מחקר ביקושי חיפוש.
2. התאמה של תכני האתר למילות החיפוש – כותרות של הטקסטים ובטקסטים עצמם.
3. הזנה של מילות וביטויי החיפוש בתגי מטא לכל דפי האתר.
4. בניית קישורים המכילים את מילות החיפוש הללו ומובילים לאתר שלכם.
5. בנוסף – מומלץ גם להשתמש במילות החיפוש עבור הניווט באתר שלכם – כלומר – מעבר לדף השירים יתבצע על ידי לחיצה על קישור שמכיל את המילה “שירים” – זה נקרא “קישורים פנימיים”.
שלבים למתקדמים – אבל חשוב גם! ניטור התנועה לאתר – Analytics
מי הגיע לאתר שלכם, למה הם הגיעו לאתר שלכם, מה הם ראו באתר שלכם, ולמה הם יצאו מהאתר שלכם?
יש שירות חינמי של גוגל שמאפשר לנטר את התנועה לאתר שלכם, לשירות קוראים “גוגל אנאלטיקס”
נרשמים פה: http://www.google.com/analytics
צריך שם משתמש בגוגל, ולבצע תהליך רישום קצר. בסוף הרישום את מקבלים שורות קוד ואת הקוד הזה צריך לכלול בסוף כל דף שלכם באתר.
אחרי שהקוד הזה הוכנס לאתר שלכם, אתם יכולים להכנס לאותה כתובת ולהתחיל להבין מה קורה באתר שלכם בעצם – דוגמא:
באתר שלי מבקרים 20 איש ליום.
הם מגיעים בעיקר (60%) מהאתר “קפה דה מרקר”
חלקם (20%) מגיעים מגוגל אחרי שהם חיפשו את המילה “שירים” – כנראה שבניתי את האתר שלי נכון! (או לפחות בכיוון הנכון)
ועוד (20%) מגיעים באופן ישיר, כלומר הקלידו את הכתובת של האתר ונכנסו מייד – זה כנראה אתם, שבודקים את האתר שלכם באופן עקבי עד כדי התמכרותי (תפסיקו, הוא עוד שם)
יצירת קשר מהאתר שלכם
אנשים לא אוהבים מספר טלפון באתר, וגם לא כתובת מייל.
תכללו טופס השארת פרטי קשר, שכל אחד יוכל להשאיר לכם פרטי התקשרות – ושהטופס הזה יישלח אליכם למייל.
לסיכום:
1. לא כדאי להקים אתר בלי לבדוק ביקושים וחיפושים מראש… חבל לבנות אתר מדהים, לשלם כסף ולהשקיע זמן, ובסוף האתר לא מכוון נכון לביקושי גולשים ואף אחד לא מבקר בו. תעשו מחקר שוק לפני שאתם ניגשים לבניית האתר שלכם.
2. תבנו את האתר נכון מבחינת מנועי החיפוש – מותאם לביקושים, מכיל מילות חיפוש וביטויי חיפוש, כל תגי המטא מוזנים באופן מסודר… בלי זה – פשוט חבל על ההשקעה, או שזה פשוט יעלה לכם כסף אחר כך לבצע את ההתאמות הללו.
3. תנטרו את האתר שלכם – תבינו מה קרה שם בעצם, לפי זה אתם יכולים ללמוד ולהבין מה הצעד הבא, בלי זה – אתם “עיוורים” בעצם לביצועי האתר שלכם (או לאי ביצועי האתר שלכם) .
4. תנו למבקרים שלכם טופס יצירת קשר, בנוסף לטלפון ומייל – שיוכלו להגיע אליכם בקלות.
יש עוד הרבה שלבים למתקדמים – כלי אינדוקס, קידום מילים, שילוב אלמנטים כמו פורומים, טפסים, מי שעבר את השלבים הראשונים ובנה אתר “נכון” – יהיה לו או לה הרבה יותר קל להתקדם לשלבים הללו בעלויות נמוכות יותר ומתוך הבנה אמיתית של “מה קורה באתר שלי” .
כלומר – תשקיעו, תלמדו, ותנהלו את התהליך מתוך למידה והבנה, רק ככה ניתן להגיע לתוצאות אופטימאליות .
שיהיה בהצלחה. אורי